zaloguj siÄ™   |    zarejestruj siÄ™   |    mapa strony   |
                                Komentarze

Prezentacja działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w SOSW w Słupcy

23.06.2016

W dniu 24 maja 2016r. w SOSW w SÅ‚upcy odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie informacyjno – szkoleniowe dla dyrektorów, nauczycieli przedszkoli, nauczycieli klas 1-3 szkóÅ‚ podstawowych, specjalistów udzielajÄ…cych pomocy psychologiczno - pedagogicznej z terenu powiatu sÅ‚upeckiego, nt.: „Prezentacja dziaÅ‚aÅ„ w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w SOSW w SÅ‚upcy – kierunki wspóÅ‚pracy z placówkami przedszkolnymi i szkolnymi”.
Celem spotkania było:
upowszechnienie wiedzy o znaczeniu wczesnego wspomagania dla rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością;
wpÅ‚yw wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na jego późniejszÄ… edukacjÄ™;
integracja i nawiÄ…zanie wspóÅ‚pracy z nauczycielami placówek przedszkolnych i szkolnych z terenu powiatu sÅ‚upeckiego;
prezentacja działań SOSW w Słupcy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Spotkanie oficjalnie rozpoczęła dyrektor SOSW – p. Anna MydÅ‚owska.
Część szkoleniową poprowadzili terapeuci zajęć wczesnego wspomagania oraz wicedyrektor -Danuta Lewandowska.

WykÅ‚ad podzielony na siedem etapów rozpoczęła p. D. Lewandowska prezentujÄ…c organizacjÄ™ wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w naszej placówce od roku 2008.
GoÅ›cinnie gÅ‚os zabraÅ‚a p. Anna Budnik – psycholog Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej w SÅ‚upcy, która przekazaÅ‚a najistotniejsze informacje dotyczÄ…ce zasad kwalifikacji dzieci do udziaÅ‚u w zajÄ™ciach wczesnego wspomagania rozwoju, aby dziecko uzyskaÅ‚o opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
NastÄ™pnie p. Magdalena Adamczyk przedstawiÅ‚a prezentacjÄ™ nt. „Idea zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka” prezentujÄ…c gÅ‚ówne zadania WWRD okreÅ›lone odpowiednimi przepisami prawa oÅ›wiatowego oraz zasady organizowania terapii. UkazaÅ‚a modelowy ciÄ…g dziaÅ‚aÅ„, jakie powinny zachodzić podczas wspomagania rozwoju dziecka, poczynajÄ…c od wstÄ™pnej diagnozy poprzez diagnozÄ™ wielospecjalistycznÄ…, aż do ustalenia kompleksowego programu i systematycznego realizowania powziÄ™tych celów.
Omówione zostaÅ‚y także funkcje i cele WWRD.
Terapeutka nakreÅ›liÅ‚a także istotÄ™ terapii behawioralnej, jej zalety oraz sposób prowadzenia zajęć tÄ… metodÄ… w oparciu o doÅ›wiadczenia z wÅ‚asnej pracy terapeutycznej.
W dalszej części, p. Sylwia Wiatrowska wprowadzaÅ‚a uczestników spotkania w temat terapii pedagogicznej. UkazaÅ‚a jej gÅ‚ówne zaÅ‚ożenia, cele oraz zasady postÄ™powania podczas zajęć z maÅ‚ym dzieckiem. Ostatni etap swojej prelekcji przeznaczyÅ‚a na opis stosowanych metod pracy z maÅ‚ym dzieckiem oraz prezentacjÄ™ wÅ‚asnych dziaÅ‚aÅ„ realizaowanych w ramach terapii pedagogicznej.
KontynujÄ…c myÅ›l poprzedniczki o metodach pracy, swojÄ… prezentacjÄ™ przedstawiÅ‚a surdopedagog, p. Monika Majewska. OmówiÅ‚a zagadnienia teoretyczne zwiÄ…zane z wadami sÅ‚uchu u dzieci oraz zaprezentowaÅ‚a prowadzone przez siebie zajÄ™cia terapeutyczne.
Kolejnym etapem spotkania byÅ‚o omówienie zajęć, z których korzystajÄ… dzieci sÅ‚abo widzÄ…ce. Tyflopedagog, p. Anna BÅ‚ażejewska, przedstawiÅ‚a rodzaje ćwiczeÅ„ i metody pracy z dziećmi z dysfunkcjÄ… wzroku. Swoje dziaÅ‚ania ukazaÅ‚a w oparciu o doÅ›wiadczenia z prowadzonych zajęć.
Bardzo istotne informacje z zakresu terapii logopedycznej przekazaÅ‚y panie: Sylwia Jackowska, Anna Górska oraz Marzena Dykta. ZaprezentowaÅ‚y one nowÄ… metodÄ™ pracy z dzieckiem z zaburzonÄ… komunikacjÄ…: PECS. OmówiÅ‚y jej gÅ‚ówne zaÅ‚ożenia oraz zaprezentowaÅ‚y, jak w praktyce wyglÄ…da nauka komunikacji metodÄ… PECS.
Fizjoterapeutka, p. Magdalena MaÅ‚ysz nakreÅ›liÅ‚a zasady prowadzenia terapii ruchowej z maÅ‚ymi dziećmi. PrzedstawiÅ‚a rozwój ukÅ‚adu ruchowego, nerwowego oraz oddechowego, podkreÅ›lajÄ…c wpÅ‚yw aktywnoÅ›ci fizycznej na sferÄ™ rozwoju psychiki dziecka.
KoÅ„czÄ…c wystÄ…pienia terapeutów, psycholog p. Marcin Dybalski omówiÅ‚ zasady pracy z dziećmi przejawiajÄ…cymi trudnoÅ›ci wychowawcze.
Ostatni etap spotkania byÅ‚ poÅ›wiÄ™cony zasadom wspóÅ‚pracy z przedszkolami i szkoÅ‚ami, wskazujÄ…c na zasadność jej realizowania ze wzglÄ™du na kontynuacjÄ™ realizowanych terapii i dÅ‚ugoplanowÄ… efaktywność oddziaÅ‚ywaÅ„. P. Danuta Lewandowska zachÄ™caÅ‚a obecnych nauczycieli do systematycznej wspóÅ‚pracy z terapeutami zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w naszym OÅ›rodku.
W spotkaniu uczestniczyÅ‚a liczna grupa nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas 1-3 szkoÅ‚y podstawowej (20 osób) z terenu naszego powiatu, a organ prowadzÄ…cy: Powiat SÅ‚upecki reprezentowaÅ‚a, p. Elżbieta Kordylewska – Kierownik WydziaÅ‚u OÅ›wiaty, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w SÅ‚upcy.

Spotkanie szkoleniowe zorganizowane i przeprowadzone przez ZespóÅ‚ nauczycieli wczesnego wspomagania rozwoju dziecka uzyskaÅ‚o wysokÄ… ocenÄ™ jego uczestników.
Wartość merytoryczna (prezentacja medod i form pracy) byÅ‚a cennÄ… wskazówkÄ… do pracy z dziećmi w ich macierzystych placówkach.Nauczyciele, terapeuci chÄ™tnie dzielili siÄ™ swoimi spostrzeżeniami oraz doÅ›wiadczeniami z pracy terapeutycznej.
Ponadto, spotkanie byÅ‚o formÄ… prezentacji, a zarazem promocji naszej placówki w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Jest to obszar OÅ›rodka, który systematyczne rozwija swojÄ… dziaÅ‚alność a jakość pracy terapeutycznej cieszy siÄ™ uznaniem rodziców dzieci z zaburzonym rozwojem. W bieżącym bieżącym roku szkolnym oddziaÅ‚ywaniami WWRD objÄ™tych jest 41 dzieci (90 % z terenu naszego powiatu, 10% z innych powiatów).

Tekst: Sylwia Wiatrowska

« inne aktualnoÅ›ci