zaloguj siÄ™   |    zarejestruj siÄ™   |    mapa strony   |
                                Komentarze

Zajęcia Rewalidacyjno - Wychowawcze


" "W pierwszej sali siedzieli wÅ‚aÅ›nie idioci wegetatywni-najgÅ‚Ä™biej upoÅ›ledzeni na specjalnie przystosowanych dla nich (wskutek zÅ‚ego dziaÅ‚ania zwieraczy) niskich fotelikach ustawionych w póÅ‚kole. SiedziaÅ‚y tam nieruchomo-caÅ‚ymi latami postacie różnej pÅ‚ci i wieku bez najmniejszego ruchu. Nie dziaÅ‚aÅ‚y u nich nawet niektóre odruchy bezwarunkowe, np: rÄ™ka nie cofaÅ‚a siÄ™, gdy jÄ… uderzono, powieki nie zamykaÅ‚y siÄ™ przy dmuchniÄ™ciu w oko, na brak pożywienia nie byÅ‚o nigdy żadnej reakcji. Twarze bez żadnego wyrazu, oko nie Å›ledziÅ‚o za przesuwajÄ…cym siÄ™ przedmiotem w polu widzenia danej jednostki..."

Tak wÅ‚aÅ›nie osoby upoÅ›ledzone w stopniu gÅ‚Ä™bokim opisywaÅ‚a Maria Grzegorzewska, "matka" polskiej pedagogiki specjalnej oraz patronka naszego OÅ›rodka. RozpoczynajÄ…c nasze spotkanie z osobami gÅ‚Ä™boko upoÅ›ledzonymi umysÅ‚owo byÅ‚yÅ›my Å›wiadkami podobnego obrazu. Do naszych grup rewalidacyjno-wychowawczych trafiÅ‚y w wiÄ™kszoÅ›ci dorosÅ‚e, niektóre nawet dwudziestokilkuletnie, przebywajÄ…ce na wózkach inwalidzkich, żyjÄ…ce w swoim Å›wiecie, bez uÅ›miechu oraz z dziwnymi zaburzeniami i zachowaniami "powykrzywiane kiwaczki". Niektóre z nich sÄ… z nami do dnia dzisiejszego, lecz nie sÄ… to już te same osoby. Praca z takimi osobami jest dużym wyzwaniem, ale nie pozostajÄ…cym bez echa, które znajdzie zawsze odbicie w tych wÅ‚aÅ›nie tajemniczych osobach, w ich uÅ›miechu i radoÅ›ci z każdego dnia spedzonego z nami. " [por. H.Gaca, S.Jackowska, K.Perlicka. GÅ‚Ä™boka wieloraka niepeÅ‚nosprawność. Wyzwanie edukacyjne. 2005 rok. MateriaÅ‚y opracowane dla potrzeb SOSW w SÅ‚upcy i DPS w Mielżynie]

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną prowadzone są w naszym Ośrodku od września 1997 roku, zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 30 stycznia 1997 roku. Organizowane są w formie zajęć indywidualnych i zespołowych, dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 lat.

Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie choć minimalnej niezależnoÅ›ci od innych osób w funkcjonowaniu w życiu codziennym osób gÅ‚Ä™boko wielorako niepeÅ‚nosprawnych.

ZajÄ™cia z osobami niepeÅ‚nosprawnymi intelektualnie w stopniu gÅ‚Ä™bokim odbywajÄ… siÄ™ wedÅ‚ug opracowanych dla każdego uczestnika i dostosowanych do indywidualnych możliwoÅ›ci psychofizycznych Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych obejmujÄ…cych przede wszystkim:

-naukÄ™ nawiÄ…zywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwoÅ›ci danej osoby,

-kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,

-usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,

-wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferazh życia,

-rozwijanie zainteresowań otoczeniem, polisensoryczne poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,

-ksztaÅ‚towanie umiejÄ™tnoÅ›ci współżycia w grupie,

-naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

ZajÄ™cia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone w formie zespoÅ‚owej realizowane sÄ… w wymiarze 20 godzin tygodniowo. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4 osób. Forma indywidualna realizowana jest w wymiarze 10 godzin w tygodniu. Kwalifikowaniem i kierowaniem dzieci i mÅ‚odzieży na zajÄ™cia zajmujÄ… siÄ™ Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne.

Obecnie w naszym OÅ›rodku zespoÅ‚owymi zajÄ™ciami rewalidacyjno-wychowawczymi jest objÄ™tych 11 osób w trzech grupach, z których dwie funkcjonujÄ… na terenie Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej w Mielżynie i jedna w Åšrodowiskowym Domu Samopomocy w Lucynowie. IndywidualnÄ… formÄ… zajęć jest objÄ™tych 19 osób z terenu powiatu (Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w StrzaÅ‚kowie, domy rodzinne) oraz spoza powiatu (Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w Mielżynie, dom rodzinny w Witkowie).

W terapii dzieci i młodzieży głęboko wielorako niepełnosprawnych wykorzystujemy następujące metody, techniki i formy pracy:

- Elementy Metody Ruchu RozwijajÄ…cego Weroniki Sherborne,

- Metoda M. i Ch. Knillów,

- Metodę naśladownictwa,

- Metodę samodzielnych doświadczeń,

- Różne formy zabaw plastycznych, m.in. metodÄ™ malowania dziesiÄ™cioma palcami

- IntegracjÄ™ sensorycznÄ…,

- MuzykoterapiÄ™ relaksacyjnÄ… i aktywnÄ…,

- Zajęcia muzyczno-rytmiczne,

- StymulacjÄ™ polisensorycznÄ… wg pór roku "Poranny KrÄ…g"

- i inne.

Staramy siÄ™, by czas spÄ™dzony na zajÄ™ciach byÅ‚ dla naszych uczestników w miarÄ™ możliwoÅ›ci wykorzystany, by prowadzona stymulacja sprawiaÅ‚a przyjemność i dawaÅ‚a pozytywne odczucia naszym podopiecznym, bo nagrodÄ… dla nas - nauczycieli jest zawsze uÅ›miech dziecka.