zaloguj siÄ™   |    zarejestruj siÄ™   |    mapa strony   |
                                Komentarze

Pedagog i Psycholog

STATUT OÅšRODKA: RozdziaÅ‚ VI Pracownicy oÅ›rodka": w oÅ›rodku tworzy siÄ™ stanowisko pedagoga, do którego zadaÅ„ należy w szczególnoÅ›ci:
1. pomoc pedagogiczna udzielana na wniosek ucznia/wychowanka, nauczyciela, psychologa, rodziców /opiekunów prawnych
2. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów/wychowanków oraz analizowanie przyczyn niepowodzeÅ„ szkolnych
3. okreÅ›lanie form i sposobów pomocy uczniom/wychowankom, nauczycielom, rodzicom
4. wspóÅ‚organizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów/wychowanków
5. organizowanie profilaktyki uzależnień i niedostosowania społecznego
6. koordynowanie oddziaÅ‚ywaÅ„ edukacyjno–wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych oÅ›rodka zapewniajÄ…cych uczniom/wychowankom bezpieczeÅ„stwo, ochronÄ™ przed przemocÄ…, uzależnieniem, demoralizacjÄ… i innymi przejawami patologii spoÅ‚ecznej w Å›rodowisku szkolnym i pozaszkolnym
7. organizowanie indywidualnej opieki pedagogicznej dla uczniów/wychowanków z rodzin dysfunkcyjnych oraz podejmowanie interwencji na rzecz poprawy ich trudnej sytuacji życiowej
8. orientacja i poradnictwo zawodowe
9. doradztwo dla nauczycieli, uczniów/wychowanków i rodziców/prawnych opiekunów
10. koordynowanie prac samorządu ośrodka
11. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom/wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
12. podejmowanie inicjatyw w zakresie tworzenia i modyfikacji Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki ośrodka

W oÅ›rodku tworzy siÄ™ stanowisko psychologa szkolnego, do którego zadaÅ„ należy w szczególnoÅ›ci:
1. pomoc psychologiczna udzielana na wniosek ucznia, nauczyciela, pedagoga, rodziców/opiekunów prawnych organizowani dla uczniów/wychowanków OÅ›rodka
2. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów/wychowanków oraz analizowanie przyczyn niepowodzeÅ„ szkolnych
3. okreÅ›lanie form i sposobów pomocy uczniom/wychowankom, nauczycielom, rodzicom
4. doradztwo psychologiczne dla uczniów/wychowanków, nauczycieli i rodziców
5. wspóÅ‚organizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów/wychowanków
6. przeprowadzenie badaÅ„ diagnostycznych uczniów/wychowanków na podstawie zaleceÅ„ Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, dyrektora oÅ›rodka, nauczycieli i rodziców, wÅ‚asnego rozpoznania potrzeb w tym zakresie oraz bieżące informowanie zainteresowanych stron o wynikach
7. wspóÅ‚praca z PoradniÄ… Psychologiczno-PedagogicznÄ… w zakresie diagnozowania kierowanych tam uczniów/wychowanków
8. wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami oÅ›rodka w zakresie opracowania i realizacji Programu Wychowawczego i Profilaktyki oÅ›rodka
9. opracowanie bieżącej dokumentacji w sprawach dotyczących rewalidacji, rekwalifikacji i aktualizacja danych ucznia

Ośrodek oferuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą przede wszystkim na:
1) diagnozowaniu Å›rodowiska wychowanków
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwoÅ›ci oraz indywidualnych potrzeb wychowanków i możliwoÅ›ci ich zaspokojenia
3) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności w nauce
4) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
5) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki ośrodka
6) wspieraniu nauczycieli i rodziców w dziaÅ‚aniach wyrównujÄ…cych szanse edukacyjne uczniów
7) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagaÅ„ edukacyjnych, wynikajÄ…cych z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów
8) wspieraniu rodziców, nauczycieli i wychowawców oÅ›rodka w rozwiÄ…zywaniu problemów wychowawczych
9) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
10) umożliwieniu rozwijania umiejÄ™tnoÅ›ci wychowawczych rodziców, nauczycieli i wychowawców oÅ›rodka.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest na wniosek:
1) wychowanka
2) rodzica
3) nauczyciela/wychowawcy ośrodka
4) specjalistów
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej


Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odbywa siÄ™ przy wspóÅ‚pracy z:
1)   rodzicami
                                                                                                                                               2) nauczycielami oÅ›rodka
3) poradniÄ… psychologiczno-pedagogicznÄ… lub innymi poradniami specjalistycznymi,
4) placówkami dziaÅ‚ajÄ…cymi na rzecz dzieci, mÅ‚odzieży i ich rodzin

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oÅ›rodku organizowana jest w szczególnoÅ›ci w formie zajęć specjalistycznych:
1) korekcyjno-kompensacyjnych

2) logopedycznych

3) socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym - organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniajÄ…cymi funkcjonowanie spoÅ‚eczne

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna udzielana jest również w formie innych zajęć:
1) psychoedukacyjnych – organizowanych w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobiegania dysfunkcyjnym zachowaniom uczniów/ wychowanków oraz wspierania ich rozwoju
2) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców, nauczycieli i wychowawców oÅ›rodka
3) porad dla wychowanków
4) oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym

ObjÄ™cie uczniów/wychowanków wyżej wymienionymi zajÄ™ciami specjalistycznymi,
psychoedukacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi, zajÄ™ciami wychowania do życia w rodzinie oraz zajÄ™ciami pozalekcyjnymi, wymaga pisemnej zgody rodziców, wyrażonej w formie oÅ›wiadczenia, dostarczonego przez ucznia do dnia 30 wrzeÅ›nia danego roku szkolnego. W przypadku zmiany decyzji rodzic w formie pisemnej cofa zgodÄ™ na udziaÅ‚ dziecka w w/w zajÄ™ciach.